زمان جاری : جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 2:45 بعد از ظهر
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم


سلام مهمان گرامي؛
مهمان گرامي، براي مشاهده تالار با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد


آیا میدانید؟ ایا میدانید :






تعداد بازدید 179
نویسنده پیام
amirabbasjahangiri آفلاین



ارسال‌ها : 17
عضویت: 2 /8 /1391
محل زندگی: isfahan
سن: 17
1) معرفی منابع اختصاصی مرحله اول المپیاد ادبیات 1389 - بخش اول
1. ادبیات کهن فارسی :

1-1 . نظم :


کمیته ی علمی المپیاد ادبی کشور، هر سال با توجه به شرایط و صلاح دید اعضای کمیته -که هفت نفر از استادان دانشگاه ها هستند- منابع خاصی را به عنوان کتب اصلی معرفی می کند . در حوزه ی ادبیات کهن شرح ها و تصحیح های زیر را می توانیم به عنوان مراجع اصلی نام ببریم :
بوستان سعدی : شرح و تصحیح دکتر غلامحسین یوسفی که به وسیله ی نشر سخن به چاپ می رسد، معتبر ترین منبع مطالعه ی این اثر است و تا کنون کمیته ی المپیاد ادبی، صرفاً همین شرح را مبنا قرار داده است.


(برای گلستان سعدی هم همین شرح از همین ناشر مدّ نظر قرار می گیرد که البته گلستان به دلیل تکرار زیاد در سال های گذشته، در دو دوره ی اخیر مدّ نظر نبوده است، اما به دانش پژوهان توصیه می شود برای آشنایی با سبک سعدی، غنی سازی گنجینه ی لغات و تقویت پایه ی متون کهن، حتماً دیباچه و باب های 4، 7 و 8 گلستان را شخصاً از شرحی معتبر مطالعه کنند . )

1-2 . نثر :


در سال های گذشته ، تاریخ بیهقی – پس از گلستان سعدی - مهم ترین منبع غیر درسی مرحله ی اول المپیاد ادبی بوده است. تا دوره ی 22 ام شرح خاصی مدّ نظر اعضای کمیته نبوده است، امّا با اعلام منابع مرحله ی اول دوره ی بیست و سوم المپیاد ادبی، شرح و تصحیح معرفی شده ، شرح آقای دکتر خلیل خطیب رهبر است که به وسیله ی نشر مهتاب منتشر می گردد. شرح یاد شده در سه جلد فراهم آمده است.

لینک این مطلب :

http://adabi.yscazmoon.org/ShowNews.aspx?newsId=7d46b0d3-70ba-4f3e-82d2-1e6933e6c84c




2) توضیحی کوتاه راجع به المپیاد کشوری ادبیات :

المپیاد کشوری ادبیات، که در کنار المپیادهای ریاضی و شیمی جزو با سابقه ترین المپیادهای کشوری محسوب می شود، مانند دیگر آزمون ها، زیر نظر باشگاه دانش پژوهان جوان برگزار شده و طی سه مرحله و به صورت سراسری در میان دانش آموزان سال سوم دبیرستان برگزار می شود . مرحله ی نخست این آزمون، همه ساله در بهمن ماه برگزار شده و منابع آن عبارتند از : کتب درسی ( ادبیات فارسی 1و 2 ، زبان فارسی 1و2 ، عربی 1 و2 ، زبان انگلیسی 1و2 ، تاریخ ادبیات 1 ) و دو منبع غیر درسی از متون کهن ( در بخش پیشین به مهم ترین متون اشاره شد ) و 20 درصد سوال از اطلاعات و درک ادبی ( منابع فراتر از آزمون )؛ مرحله ی دوم این آزمون، در اردی بهشت ماه و با کتاب های درسی تخصصی سال سوم دبیرستان ( ادبیات فارسی تخصصی ادبیات و انسانی3 ، زبان فارسی تخصصی علوم انسانی 3 ، آرایه های ادبی و تاریخ ادبیات 2 ) ، معرفی سه منبع از نثر کهن ( جز منابع مرحله ی نخست ) ، چهار منبع از نظم کهن ( جز منابع مرحله ی نخست ) ، دو منبع از ادبیات معاصر ( نظم و نثر ) ، دو منبع از ادبیات داستانی و نمایشی ایران و جهان و یک سوره ی قرآن کریم ( تجزیه ، ترکیب ، ترجمه و تفسیر کامل ) و یک متن زبان انگلیسی ( عموماً از یک دایره المعارف – ایرانیکا یا دایره المعارف بزرگ اسلامی - ) که بر وبگاه باشگاه دانش پژوهان جوان قرار داده می شود . هم چنین حدود بیست درصد سوالات ، فراتر از منابع یاد شده هستند و با عنوان « اطلاعات و درک ادبی » در آزمون مطرح می شوند. حد اکثر چهل و پنج نفر از برگزیدگان مرحله ی دوم ، به دوره ی تابستانی که به صورت حضوری در تهران و محل باشگاه دانش پژوهان جوان برگزار می گردد ، راه می یابند . در آن دوره به تناسب زمانی که در اختیار کمیته است، کلاس های آمادگی برگزار می شود و پس از آن هفتاد درصد نمره ی دانش پژوه را امتحان هایی تشکیل می دهند که به وسیله ی کمیته برگزار می شود . سی درصد باقی مانده ، مصاحبه ی حضوری دانش پژوهان است که شامل اطلاعات ادبی ، قدرت تحلیل و درک متون ، نقد متون کهن و معاصر و ... است . شایان ذکر است تمام دانش آموزان سال سوم دوره ی متوسطه در هر رشته ای، می توانند به شرط احراز نمرات و حد نصاب مورد نظر باشگاه ، در المپیاد ادبی شرکت کنند. به منظور حفظ و گسترش زبان و ادبیات فارسی و این که زبان رسمی کشور ما ، ایران ، فارسی است و هر دانش آموز حق دارد خود را در حوزه ی این زبان و فرهنگ محک بزند، شورای عالی انقلاب فرهنگی، علاوه بر دوازده مدال طلای خاص دانش آموزان رشته ی علوم انسانی، شش مدال را به شرط کسب نمره ی بیش از نفر آخر طلای علوم انسانی، به دانش آموزان دیگر رشته ها اختصاص داده است. دارندگان مدال طلای این المپیاد، حق انتخاب رشته ی « زبان و ادبیات فارسی» را در هر دانشگاهی در ایران دارند و برای این رشته از معافیت شرکت در آزمون سراسری برخوردار هستند. هم چنین این دانش آموزان تحت حمایت « بنیاد ملی نخبگان » در می آیند. دارندگان مدال های نقره و برنز المپیاد ادبی ، در آزمون سراسری از ده درصد سهمیه برخوردارند. آن ها نیز از امتیاز حمایت در بنیاد ملی نخبگان برخوردار می شوند . شایان ذکر است بنا بر مصوبه ی باشگاه دانش پژوهان جوان در سال گذشته ، اگر نمره فردی از 50 درصد میانگین مدال برنز کمتر باشد، از کسب مدال باز می ماند . در بخش های بعدی ، کتابهای لازم و مرتبط با مراحل دوم ، سوم و بخش های اطلاعات و درک ادبی را معرفی خواهیم نمود.


لینک این مطلب:


http://adabi.yscazmoon.org/ShowNews.aspx?newsId=0ac0b43b-bc05-4799-b466-65ae96000fa5

امضای کاربر : king of kings
شنبه 06 آبان 1391 - 12:21
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :


تماس با ما | 1) معرفی منابع اختصاصی مرحله اول المپیاد ادبیات 1389 - بخش اول | بازگشت به بالا | پیوند سایتی RSS